-
Laatst bijgewerkt op
Het paspoort is een officieel wereldwijd erkend en bruikbaar reisdocument in de vorm van een boekje dat een land aan zijn onderdanen afgeeft.
Het paspoort mag niet worden verward met de identiteitskaart die - zoals de naam het zegt - maar uit een kaart bestaat.
Een Belgisch paspoort heeft een geldigheidsduur van 7 jaar (5 jaar voor minderjarigen).
Vanaf zijn geboorte kan elke Belg een eigen paspoort krijgen.
Met een identiteitskaart kunt u naar een 50-tal landen reizen.
Het paspoort laat toe om naar alle landen ter wereld te reizen, desnoods na het bekomen van de vereiste visa.
Lees meer op de website van de FOD Buitenlandse Zaken
Uw biometrische gegevens laten registreren vooraleer u een nieuw paspoort nodig hebt
U gaat voor het werk of vakantie naar een stad waar zich een Belgische ambassade of een Belgisch beroepsconsulaat bevindt?
U hebt niet onmiddellijk een paspoort nodig, maar u wenst van uw doortocht gebruik te maken om uw biometrische gegevens te laten registreren?
In dat geval kunt u gebruik maken van de "preregistratie".
U bent ingeschreven in de Ambassade van België in Doha?
1. Stuur ons het aanvraagformulier terug op het volgende adres:
Ambassade Doha
Al Sanaa Street, District 64 (between al Markhia and al Jamia Av.)
Doha
Qatar
2. Na nazicht van uw dossier zullen wij u uitnodigen een afspraak te maken in deze Ambassade, of bij de Belgische vertegenwoordiging die u gekozen heeft, om gratis uw vingerafdrukken, foto en handtekening te laten preregistreren.
3. U beschikt daarna over 1 jaar om ons uw paspoortaanvraag per briefwisseling op te sturen. U moet het paspoort betalen op het ogenblik van de effectieve aanvraag (de gebruikelijke prijs van een paspoort, geen meerprijs om de gepreregistreerde gegevens te gebruiken).
U bent ingeschreven in een andere post dan de Ambassade van België in Doha en u wenst bij ons uw gegevens te laten preregistreren?
1. Stuur het aanvraagformulier naar de post waar u ingeschreven bent.
2. Na nazicht van uw dossier zal die u uitnodigen om met ons contact op te nemen voor een afspraak om gratis uw vingerafdrukken, foto en handtekening te preregistreren.
3. U beschikt daarna over 1 jaar om uw paspoortaanvraag per briefwisseling op te sturen naar de post waar u ingeschreven bent. U moet het paspoort betalen op het ogenblik van de effectieve aanvraag (de gebruikelijke prijs van een paspoort, geen meerprijs om de gepreregistreerde gegevens te gebruiken).
U liet uw gegevens preregistreren, maar u heeft het aanvraagformulier verloren dat men u toen heeft overhandigd?
In dat geval kunt u het noodformulier invullen en terugsturen naar de post waar u momenteel ingeschreven bent.